منتدي فراشات النور
أنت الآن في موقع الكاتبة د/عطيات أبو العينين إما أن تسجل أو تدخل أو تتصفح كزائر بالضغط علي إخفاء

منتدي فراشات النور

مرحباً بك في منتدي فراشات النور الخاص ب الدكتورة عطيات أبو العينين
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول
  




















دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر
المواضيع الأخيرة
» الإعلامية د.عطيات أبو العينين على mixclouds
الخميس أبريل 16, 2015 4:14 pm من طرف د/عطيات

» السعار أحدث رواياتي في 2015
الثلاثاء أبريل 07, 2015 11:39 am من طرف د/عطيات

» البدو أمراء الصحراء أحدث كتب د.عطيات أبو العينين
السبت يوليو 12, 2014 7:27 am من طرف د/عطيات

» استقالة المشير السيسي ويوم تشرق فيه الشمس
الأربعاء مارس 26, 2014 2:25 pm من طرف د/عطيات

» البدو أمراء الصحراء صلاح معاطي د.عطيات أبو العينين
السبت فبراير 15, 2014 12:32 pm من طرف د/عطيات

» لقاء د/عطيات أبو العينين على قناة القاهرة برنامج بيت الهنا
السبت فبراير 15, 2014 11:55 am من طرف د/عطيات

» أدب الخيال العلمي في المجلس الأعلى للثقافة 22/5/2013
السبت فبراير 15, 2014 11:55 am من طرف د/عطيات

» مسلسل العنف والخيانة د.عطيات أبو العينين
الثلاثاء ديسمبر 24, 2013 3:06 pm من طرف د/عطيات

» رواية رقص العقارب للروائية د عطيات أبو العينين
الثلاثاء سبتمبر 24, 2013 8:00 am من طرف د/عطيات

» رواية مهسوري للروائية د عطيات أبو العينين
الثلاثاء سبتمبر 24, 2013 7:57 am من طرف د/عطيات

» أحلام صغيرة قصة قصيرة بقلم د.عطيات أبو العينين
الخميس مايو 16, 2013 5:11 pm من طرف د/عطيات

» الخوارزمــــــــــــي الصغيـــــــــــــــــــــــر
الإثنين مارس 11, 2013 7:21 am من طرف سارة الشريف

» نادي القصة بستضيف مهسوري 18 مارس ود/عطيات أبو العينين
الأحد مارس 10, 2013 4:17 pm من طرف د/عطيات

» علاج البرص/البهاق إعتراف على الهاتف # عشاب السراغنة
الإثنين فبراير 11, 2013 2:36 pm من طرف د/عطيات

» القران الكريم
الإثنين ديسمبر 24, 2012 12:29 pm من طرف د/عطيات

» مويان في جائزة نوبل أنا وأمي والحكايات جريدة أخبار الأدب العدد 1011
الثلاثاء ديسمبر 18, 2012 10:31 am من طرف د/عطيات

» مهاتير محمد رائد التهضة الماليزية د/عطيات أبو العينين
الثلاثاء نوفمبر 27, 2012 1:55 pm من طرف د/عطيات

» هَتْصَدَقِيِ
الإثنين نوفمبر 26, 2012 4:19 pm من طرف matter99

» سُوقْ عَرَبِيتَكْ
الإثنين نوفمبر 19, 2012 5:00 pm من طرف matter99

» يا بنت الإيه
الإثنين نوفمبر 12, 2012 4:07 pm من طرف matter99

بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 2 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 2 زائر

لا أحد

أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 83 بتاريخ الأربعاء يوليو 11, 2012 1:36 pm
احصائيات
هذا المنتدى يتوفر على 91 عُضو.
آخر عُضو مُسجل هو مريم الفراشة فمرحباً به.

أعضاؤنا قدموا 694 مساهمة في هذا المنتدى في 394 موضوع
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
د/عطيات
 
ابراهيم خليل ابراهيم
 
حسن حجازى
 
matter99
 
الدكتور نادر عبد الخالق
 
حمدى البابلى
 
اياد البلداوي
 
محمد نجيب مطر
 
حسين علي محمد
 
أحمد الطائف
 

شاطر | 
 

 قصيدة عامية " كلام X كلام "

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
matter99

avatar

ذكر
عدد الرسائل : 41
المهنة : شاعر
الهوايات : القصة والشعر والرياضة
نقاط : 14835
السٌّمعَة : 1
تاريخ التسجيل : 08/03/2012

مُساهمةموضوع: قصيدة عامية " كلام X كلام "   الأربعاء مارس 14, 2012 9:11 am

كلام X كلام

لسه يامْغَمِيَةْ عِينِكْ
لما راح منك ضَمِيرِكْ
واللي بات جُوَهْ عَرِينِكْ
قبل مايخش اللومان
ع اللي نام داخل سريرك
واللي شاف زرعك وبِيرِكْ
واللي شاف شَطِكْ ونِيلِكْ
زى شوفتك في المَنامْ
لسه ليه مِخَبِيَهْ طولِكْ
ع اللي شاف شكلك ولونك
واللي شاف حِسِكْ وذوقِكْ
واللي شاف قلبك وحَايْلِكْ
زى قلبي بتاع زمان
لسه ليه مخبية سِنِكْ
ع اللي شاف عِلْمِكْ وفَنِكْ
واللي شاف لونِكْ وحُسْنِكْ
واللي شاف حُضْنِكْ وغُصْنِكْ
قبل قلبي ماكان يِحِسِكْ
ع اللي شاف جِسْمِكْ ورِسْمِكْ
ع اللي شاف البرتقال
لسه ليه مخبية عَجْزِكْ
ع اللي كان غرقان في عِزِكْ
واللي كان عاوز يبارزك
واللي جالِكْ واللي عايزِكْ
يشتري منك عيال
لسه ليه مخبية بوزك
ع اللي خد منك كنوزِك
واللي جَمِلْ لك نشوزِك
واللي شال منك بروزِك
على صاحبنا الهُمام
لسه ليه مخبية عودِك
ع اللي حَمَرْ لك خدودِك
واللي ضََيََعْ لك حدودِك
وواللي صَحَىَ لِكْ جدودك
على ثورة الحمام
لسه دَمِكْ عند عَمِكْ
واللي شاف عينك ورمْشِك
واللي عرفك ف المنام
لسه مش عارفة الحقيقة
عايزة متولي وشفيقة
يبحثوا عنك ف ضيقة
ويجيبوا لك فرع زان
لسه يامغطية حلمي
فين سياستِك ويا عِلْمِي
انت فين م القوة ياللي
حطة ف ودانك صمام
لسه يامُ الدنيا شيلي
يالله نتمتع ف خيري
واللي زايدين لك همومك
ابعدي عنهم شرورِك
وانسي حبك اللي كان
فين تجاعيدك ياشابه
والجلابية اللي سايبه
والملايه لونها بمبه
فين ضفايرك ياعجوزة
والجونلة والبلوزة
أوعي تاكلي م البالوظة
من ايدين مش لاقية تاكل
والمشاكل
راكبة جوه القلب ساكن
والمساكن تبقى مدفن للولاد
والبلاد من غير هياكل
تبقى بحر بدون حيتان
يالله يام الدنيا قولي
فين غروري
وانت مش عارفة حلولي
من فِلُولي كله هيرجع ينام
فين طُبُولِكْ ياللي قُولِكْ
راح يشيل عنك حِمُولِكْ
كان يخللي السِتْ راجل
والعساكر بره بطن الحوت شناكل
والهياكل جوه في حضن الأماكن
واللي ساكن قصر حاكم
واللي راكن جوه ف قلب المحاكم
والقُصَيَرْ اللي قالك
أنا عزِكْ وانا ضِلَكْ
كان قايِلِكْ مَعْدَنُه جامد شديد
قلبه بيحب الحديد
واللي قايل لك ياشابة
نامي حبة بالمحبة
شاوري ليا أوعَلَياَ
قولي فين أرضك وعارضِك
لأ في عارضِك حِبي نيلك
مش هجيلك الا لما الموج يعود
جوه ف أرض الجدود
الا لما الشمس تيجي
وتناديكِ زى ماكانت زمان
حِبي نَفْسِكْ حِبي جِيلِكْ
جُوَه دارك من خَيارِكْ
جيت قايِلِكْ مش في بالك
وف قرارك كان نضيف
والتصرف كان عنيف
والسَمَكْ جُوَهْ البُحِيرة
والبَصِيرة جالها حِيرة
من تلافيف الخريف
ياللي خيرك كان لِغيرك
والعيال ماسكه في ديلِك
والعساكر جوه بِيرِكْ
يضربوهم بالحِزام
ياللي عَسْكَرتِي القُرود
ياللي أَسْتِكْتِي النقود
ياللي قلتي انك انتي
واهْبَه نيلك للخلود
ياللي جِيلك شال جِمِيِلِكْ
واللي جَالك شاف جَمَالِكْ
وابتدا يصنع جِبالِك
جه يشيلك هَدْ حِيِلِكْ
لو عميلك له ضَمِيرِك
كان حصانِكْ شال له عارِك
وابتدي حكاية الوِئَام
فين أجيلِكْ ياللي جِيلِكْ
شاف خَزِينِكْ
واللصوص خدوه بلاش
واللي جَلَدِكْ بَرَهْ جِلْدِكْ
خَدْ تُرابِكْ بعد بابِكْ
واللي طار ملوش مطار
واللي جوه السجن نار
في المطار خدوه الديابة
واللي إِتْرَبَىَ في غابة
واللي خََرََمْ لِكْ ودانِكْ
وف ميدانك كلنا بنقول سلام
يالله ياللي ف سكة تايهه
وبهبلها تعمل الشاطر جبان
والنضافة م القيافة
والحصيرة جت قَََصِيرَةْ
والخَيال لما يلاقيكي
يعمِلِِكْ قمر الزمان
فين أَحُطِكْ ياللي صورتك
جوه في قلب الغيطان
فين جَمالِكْ فين عِيالِكْ
يخدموكي ويلوموكي في المنام
ياللي جارتك جُوَهْ حارتِك
عاملة مش شايفة مَرارتِكْ
من شطارتك ادتيها خير زمان
لسه عَمَالَةْ تِهَاتي
يالله هاتي فول حراتي
خللي كل الأمة تاكل
بالتذاكر أو بكرت فيزا كان
عاملة مش شايفة رؤوسِكْ
عايزة أبوسِكْ ليه فِلوسِكْ
تدي للي اختار فلان
ياصَبِيَهْ ياعَفِيَه
لسه بَرْضُه إيدين قوية
تاكلي كوسة ياعروسة
ولا موزة ياعجوزة
ولا تمرة لسه حََمْرَه
ولا يِمْكِنْ فيها خَمَرَهْ
فيها ريحة الحَبَهانْ
مرة جاية ومرة رايحة
ومرة سايبة الدنيا سايحة
ومرة تبقي دنيا طَرْشَة
ومرة تعمل لينا دَوْشَة
كنا بعنالِكْ ضميرك
والقلوب راحت لغيرِكْ
كنا بنضحي عشانك
وبعيالك
اللي ماتوا ف المدينة
واللي غرقوا في مَارِينا
واللي ركبوا لِكْ حُصانِك
واللي صانوا لك لسانِك
ليه ياعزة تخوني غزة
انت مُزَه عايزة مَزَه
تشربي فيها عصيرِكْ
تبعديها عن مصيرِكْ
اللي صار جوه المحافل
والجحافل والقوافل
جوه في قلب المدافن
واللي قالوا الموت حقيقة
واللي شاف الحب ضِيقَه
يبقى ظالمك لما حِلْمْكْ
ينتهي بدمعة حنان
كنتِ نايْمَة ولا عايْمَة
كنتَ سكرانة وحالْمَه
كنتَ ساهرانة في حيرة
لما ماتوا في السفينة
لما غرقوا ف ألف مينا
وانتي سهرانة ف مارينا
والأميرة في الملاعب
واللي لاعب كان يغازلك
هو عايزك تبقي كورة
تبقي نايمة تبقي صورة
تبقي حافظه له كئوسك
من دروسِك كان يدوسك
لما يِكْسَرْ لِكْ ضُروسِك
واللي راحوا جوه قاطرِكْ
واللي قالوا لِكْ بخاطرِك
واللي كان مجنون بِعِطْرِكْ
راح يرجع لك ضفيرتك
واللي كان بيبيع قِزازِك
راح يبيع خبزك وجازك
واللي عاشوا ف الجزيرة
واللي ماتوا ف الحظيره
لما شافوا الواسطة هانِتْ
والبطالة لما خابِتْ
النظام كان يبقى فاسِدْ
جوه تعليم المفاسِدْ
واللي حاسِد برضُه راضي
لما خد منا الأراضي
والقطار رايح الصعيد
والحريق له ألف ايد
واما نيلك راح لغيرِك
والسبب كان هو ديلِكْ
واللي خَصْخَصْ لك حياتِك
كان مِقَرَبْ لك مماتِك
واللي زَوَرْ الاختيار
واللي ساعد ف الحِصار
واللي ماتوا بِالتِهَابْ
لما شافوا الكِبد تابْ
واللي سَرطَنْ لك عِيالِكْ
لما صَحََىََ لِكْ غِيلانِكْ
هو مسلم أو مسيحي
كله كان ساكن ضَريحي
فوقي يام الدنيا تاني
ده الأمل لسه ف خيالي
والأمل جواكِ كِِدبَه
والتمني يبقى ذِكرىَ
وانتَ ذكرىَ جُوَهْ فِكْرَه
تِبْعِدي عني همومي
تِسْحَبي مني سمومي
وف قانوني
خَرَجِيني من جنوني
ابعدي عني ظنوني
غَيَري قلبي ولوني
كوني دايماً جوه قلبي
ولا قولك .. لا تكوني
*************
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
قصيدة عامية " كلام X كلام "
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدي فراشات النور :: الأدب :: الشعر-
انتقل الى: